Akdeniz diyeti ömrü uzatıyor
Harvard Üniversite’sinden Prof. Dr. Dimitrous Trichopoulos uzun soluklu araştırmasından sonra Akdeniz diyetinin kanser riskini azaltt???nı açıklad?. Daha az hayvansal gıda daha çok sebze ve meyve içeren bu beslenme stilinin ömrü uzat?p, yaşam kalitesini arttırdığının altnın çiziyor.
Dünyanın en saygın üniversitelerinden Harvard Üniversitesi, geçti?imiz hafta bir rapor yayımlam??t?. 26 bin Yunanlı üzerine 8 yıl boyunca devam eden araştırma sonuçları Akdeniz Diyeti’nin kanser riskini yüzde 22 azaltt??? gösteriyordu. Araştırmaya göre, mandıra ve kırmızı et ürünlerini daha az, sebze ve meyveyi çok tüketen ki?iler kanser riskinden uzaklaş?yor.
Tereya?? gibi hayvansal ya?lar yerine halis zeytinya??, kırmızı et yerine baklagiller yemek bile kanser riskini yüzde 12 a?a?? çekiyordu. Araştırmayı Yunanistan’da gerçekle?tiren Profesör Dimitrous Trichopoulos’u bulduk ve onunla Akdeniz Diyeti’ni konu?tuk. E?i Antonia ile 30 yıla yakın süredir bu çalışmaya devam eden Trichopulous, Akdeniz Diyeti’nin iyi uyguland??? durumlarda kalp hastalığı riskini azaltt???, ömrü uzatt??? ve kanser riskini dü?ürdü?ünü söylüyor.
Akdeniz Diyeti’ni diğer beslenme türlerinden ayıran nedir?
Birçok diyet toplam ya? tüketimi düşük beslenmeyi sağlıklı kabul eder. Aksine, geleneksel Akdeniz Diyet’i yüksek oranda ya? ihtiva eder. Alınacak toplam kalorinin yaklaşık %40’? ya?dan gelir fakat bu ya? büyük oranda doymu? özellik ta??yan zeytinya??dır. Zeytinya?? Akdeniz Diyeti’nin merkezinde yer alır. Sadece kendi özellikleriyle değil sebze ve baklagillerin pi?irime ya?? olduğu için önemlidir.
Akdeniz diyeti az i?lenmi? tahıllar açısından da zengindir. Hayvani proteinler, kırmızı et ve mandıra ürünleri yerine balıktan temin edilir fakat bu da etin tamamen yasak olduğu manasına gelmez. Mandıra ürünleri Akdeniz Diyeti’nde ölçülü olarak ve genellikle peynir ve yo?urt ?eklinde tüketilir.
Araştırmalarınız ne kadardır devam ediyordu?
Akdeniz Diyeti 30 yıl gibi bir süredir Prof. Antonia Trichopoulos ve ekibinin yürüttü?ü bir çalışma. Ben bu ekibe salgın hastalıklar dalında uzmanl???mla katkı sağlayan bir üyesiyim. Burada Akdeniz Diyeti’nin özünü ihtiva eden bir de?er cetveli hazırladık ve bu diyetin koroner kalp hastalıklarına, kalp krizi geçirenlerin yaşam tarzlarına, kanser oluşumuna ve kiloyla olan ba?? üzerindeki etkisini ara?tırdık. Yunanlılar arasında ba?latt???mız bu araştırmayı, değişik Avrupa ülkelerinde ve Avustralya’da da gerçekle?tirdik.
Türk mutfa?? hakkında bilgi sahibi misiniz?
Türk mutfa?? Yunanistan’da çok beğenilen bir mutfaktır ve ülkelerimiz arasında birçok ortak lezzetin olduğunu biliyorum.
Sizin uyguladığınız bir diyet var m?? Bu diyetle kilo vermek mümkün mü?
Mümkün olduğu kadar Klasik Akdeniz Diyeti’ne sadık kalmaya çal???yorum. Söyledi?im gibi, Akdeniz Diyet’i ya? oranı olarak yüksek fakat bu doymu? zeytinya??. Evet, insanlar harcadıkları kaloriden çok almadıkları sürece Akdeniz Diyet’i takip ederek kilo alıp verebilirler ve bu diyet iyi takip edildi?inde sağlıklı ve uzun bir ömür olarak size geri döner.
Akdeniz Diyeti hangi temel gıdalardan oluşur, faydaları nelerdir?
Ço?unlukla bitki orijinli yiyecekler, bunlar sebzeler, meyveler, az i?lenmi? tahıllar ve baklagiller. Fakat, hatırlatmak gerekir ki Akdeniz Diyeti katı bir vejetaryen rejimi değildir. Düşük miktarda kırmızı et ve mandıra ürünleri tüketimini uygun görür ve balık tüketimini destekler. Farklı gruplar tarafından yapılan çalışmalar, bizim çalışmamız dâhil olmak üzere Akdeniz Diyeti’nin kalp krizi riskini azaltt???n?, kalp hastası olanların hayat kalitesini arttırd???n?, her türlü kanser riskini azaltt???nı ve nihayetinde ömrü uzatt???nı gösteriyor.
Akdeniz Diyeti, hangi hastalıkların önünde bir engeldir?
Kalp hastalıklarının önünde bir engeldir. Gerek ilk enfarktüsü -damar tıkanıkl???- yaşanlarda gerekse tekrar eden kriz ya?ayan hastalarda krizi engelleyici etkisi tespit edilmiş tir. ?spanyol bilim adamları yeni bir araştırmada Akdeniz Diyeti’nin diyabet hastalığı riskini dü?ürebileceğine dair bulgular sunuyor. Bu konuda daha çok araştırmaya ihtiyaç olduğunu dü?ünüyorum. Yine Akdeniz usulü beslenmenin Alzheimer riskini dü?ürdüğüne dair çok yeni çalışmalar olsa da bu konuda genel bir mutabakat henüz olu?mad?.
Trichopoulos’tan bir haftalık bir diyet
* Yeti?kinler için, haftalık menü taze salatalar, pişirilmiş sebzeler, baklagiller, tahıllar -özellikle makarna olarak- ve meyveler tüketilmesi gereken gıdalardır.
* Yine balık haftada iki defa muhakkak tüketilmelidir.
* Kırmızı et bir ayda en fazla dört defa masada olabilir.
* Tahılürünleri yo?urt ve peynir tercihleriyle beraber daima ve ölçülü olarak masada bulunmalıdır.
* Egzersiz daima sağlıklı bir hayatın parçası ve klasik Akdeniz Diyeti’ni tamamlayıcıs?dır.
* Günde 30 dakikalık hızlı bir yürüyü? veya bir dans etmek aynı derecede faydalı fiziksel aktivitelerdir.

Yorum Yazın